500-årig kultur
De allra äldsta delarna av slottsruinen i Gräfsnäs sägs vara från 1100-talet och någon form av borg eller annan byggnad på ön Loholmen, belägen i sjön Anten några km öster om slottet, som fanns där redan på tidigt 1200-tal. På grund av, framför allt, försvarstekniska skäl blev borgens placering på Loholmen ohållbar. I stället menade Sten Eriksson (herren på Loholmen i mitten av 1500-talet) att bygden skulle vara bättre försvarad om han fick bygga ett modernare slott i Gräfsnäs vid vägen mellan Lödöse och Skara genom det vilda Risveden.
Gräfsnäsparkens historiska spår och mångfasetterade verksamheter genom tiderna ger belägg för att området i högsta grad är att betrakta som en speciell kulturmiljö. Området har inte bara anknytning till en slottsruin, rester av en slottsträdgård och parkanläggning utan dessutom till en rad nutida aktiviteter med stark kulturhistoriskt förankring. Ett stort engagemang från ett tjugotal lokala föreningar av varierande slag utnyttjar parken och dess byggnader regelbundet. Parken är ett mycket välbesökt turist- och utflyktsmål, inte minst tack vare anknytningen till museibanan Anten – Gräfsnäs Järnväg. Denna järnväg var i början av 1900-talet stommen i ett omfattande nät av smalspåriga järnbanor i Västergötland.
Populärt utflyktsmål
Redan vid förra sekelskiftet var Gräfsnäs slottspark ett mycket omtyckt utflyktsmål. Tack vare järnvägen som byggdes under 1890-talet, fick människor lättare att resa. Ett populärt stopp på resan mellan Göteborg och Skara var järnvägsrestaurangen i Gräfsnäs. Ibland åkte man till och med på ”lustresor” till Gräfsnäs där man promenerade i slottsparken och njöt av de vackra omgivningarna. Gräfsnäsparken är fortfarande ett av kommunens viktigaste turist- och utflyktsmål på grund av kopplingen till de kulturhistoriska miljöerna och det vackra, läget vid sjön Anten.